torstai 24. marraskuuta 2011

DPSM

Palvelujohtamisen kansainvälinen priSM-pätevöityminen alkoi muotoutua pari vuotta sitten. Kyseessä on globaali pätevöitymismalli IT-palvelujohtamiseen. Malli todentaa ammattitaidon mutta myös kehityksen vaiheen ja tason - malli on moniportainen.

Vaikka liipaisin (trigger) tuli USA:sta, on malli ollut alusta lähtien kansainvälinen. Kun kurkottaa tarpeeksi korkealle, voi yltääkin johonkin. itSMF International otti mallin omakseen, ja nyt se on laskeutunut Suomeenkin.

Koeponnistin mallin ja oman kyvykkyyteni ja minulle myönnettiin  DPSM(CM) pätevyystaso - korkein, jota voi hakea. Tunne on hyvä ja aika mielenkiintoinen, nythän tämä vuosien työ on leimattu sekä todennetuksi että arvostetuksi.


Mallissa on viisi porrasta

SSM - Student in Service Management, alalle vakavasti pyrkivä opiskelija
ASM- Associate in Service Management, alalle juuri tulleille ammattilaiselle
PSM - Professional in Service Management, alan guruille
DPSM - Distinguished Professional in Service Management, tällaisille vanhemmille jäärille

Lisäksi on kutsupohjainen FSM, Fellow in Service Management, ammattilaisille, jotka ovat tunnustetusti kehittäneet ja paneutuneet IT-palvelujohtamiseen pit-kää-ään.

Pätevyyden tarkastaminen maksaa. Anomuksen käsittelyyn kuluu muutama satanen. Ammattitaidon säilytyksen todennusta tehdään säännöllisesti vuosittain: pätevyyden säilyttääkseen täytyy paneutua ja pysyä ajan tasalla.

Malli on vähän sama kuin muillakin ammattilaisilla: lentäjien pitää lentää vuosittain tarkastuslento ja käydä lääkärissä, asianajajien pitää kouluttautua tietty määrä vuosittain, lääkäreillä pätevyyden pysyvyyttä seurataan. priSM-pätevöityneiden henkilöiden ammattitaidon ajantasaisuuteen ja pysyvyyteen voi siis luottaa.

Hakeminen vaatii jonkin verran työtä. http://www.theprisminstitute.org/ löytyy ohjeet ja hakemuslomakkeet, jotka ovat vielä Microsoft-lomakkeita. Jospa vielä joskus..

Hakemuksen liitteeksi pitää kerätä todistukset kursseista, julkaisuista, seminaariesityksistä, tuotoksista. En tiedä, miten tarkkaan oikeellisuus tarkastetaan, mutta ilmeisesti ainakin kurssitodistuksia tiirataan niiden myöntäjän kanssa.

Malli ei rajoitu ITILiin vaan on kattava ja laaja. Nyt on työkokemuksellakin arvoa, pelkät kurssit eivät riitä. DPSM-vaade on yli 10 vuotta alan tehtävissä, polkua riittää nuoremmillekin. Ja kouluttautua pitää jatkuvasti, muuten pätevyden tunnustus hiipuu ammattitaidon myötä.

Odottelen vielä varsinaista todistusta, mutta sähköpostitse sain jo vahvistuksen DPSM-myöntämisestä. Tavoite on tietenkin saada malli tunnetuksi ja pysyväksi myös Suomessa. Helpottaa kaikkien elämää kun on kansainvälisesti selkeä, suoraviivainen todennus ammattitaidosta.

Kannattaa tutustua aiheeseen!


The Distinguished Professional level is open to those who have met the priSM® specified requirements at the Professional level and have demonstrated professional maturity in Service Management. The Distinguished Professional will have a minimum of ten (10) years Service Management experience such as:
Bullet- Substantial growth, tenure, responsibility or achievement as a Service Management professional (e.g., process manager, process owner, project manager, service management program director, service owner, etc...)
- Recognized service management industry contributions such as leadership, publications, mentoring, speaking, volunteering, etc.

Mandatory Requirements:
Bullet-  Membership in itSMF (reciprocity with other chapters upon request)
 - Signed itSMF Code of Ethics form
- Ten (10) years of Service Management experience (defined above)
- Two (2) certificates at the Distinguished Professional level from the Approved Certification List, one (1) must be Service Management‐based (ISO/IEC 20000, v1/v2/v3 ITIL®)
- Ten (10) additional points from the Approved Certification and/or Qualification List (neither the prerequisites for the required certificates nor the two certificates themselves can be used to fulfil the ten (10) point requirement).

0 kommenttia:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template