torstai 29. huhtikuuta 2010

ITIL-koulutuksissakin asenne on tärkeä

Sain eilen valmiiksi jälleen yhden ITIL Foundation -kurssin. Kurssi oli parhaita tähän mennessä, sillä täydessä ryhmässä (15 henkeä) kaikki läpäisivät tentin. Pienemmissä ryhmissä tämä no melko tavallistakin, mutta isoissa ryhmissä on yleensä aina 1-2 henkeä jotka eivät ehdi tai kiinnostu aiheesta vaan ovat kurssilla pakosta. Tällä kertaa motivaatio oli erinomainen koko ryhmällä ja minullekin kokemus oli aivan parhaasta päästä.

Koulutuksissa ja tenttituloksissa huomaakin hyvin, onko yrityksen kulttuuri oppimiseen ohjaava ja onko oppilaiden asenne koulutusta kohtaan positiivinen. Pieni viitseliäisyys käyttää se tunti-pari illasta asian opiskeluun auttaa paljon. Yrityskohtaisissa koulutuksissa on tietenkin se hyvä puoli, että asioita voi verrata vapaasti käytännön kokemuksiin kollegojen kesken jo kurssin aikana.

Tilastoja

APMG:n tilastot 2008-2009 kertovat lisää koulutusten tilanteesta. Foundation-kursseja tenttii nyt n. 20 000 henkeä / kk. Vielä viime vuoden lopulla on löytynyt v2 Foundation-tenttijöitäkin.


Foundation-tenttijöiden lukumäärät 10-2008 - 12-2009

ITIL-jatkokurssit

ITIL-jatkokoulutus tapahtuu ITIL v2 Service Manager- ja nykyisin Intermediate-kursseilla.  Syksyn julkistus Service Manager -kurssin loppumisesta on saanut aikaan piikin v2 Service Manager -tenttijöihin, Intermediate-kouluttautujien määrä on tasaisessa kasvussa.

Jatkokurssit Service Manager ja Intermediate sekä Practitioner- ja Service Manager Bridge


ITIL Intermediate
Intermediate-tenttijät jakautuvat aika tarkkaan tasan Lifecycle- ja Capability-kurssien kesken. Näiden sisälläkin jakauma on melko tasainen, kaikkia kursseja suoritetaan suunnilleen saman verran. Tässä vielä eroteltuna.

Intermediate-tenttijät jaoteltuna lifecycle- ja capability-kurssien kesken

Yhteenveto
Yhteenvetona tilastoista ja käytännössäkin näyttää siltä, että koulutusmäärät ovat aikamoisessa nousussa . Varsinkin palvelunäkökulma kiinnostaa kovasti IT-yksiköitä ja -yrityksiä, kursseiltahan saa sen rakentamiseen apua. Seuraavaksi pyrimmekin saamaan jälleen kasaan yhden Service Offerings and Agreements -kurssin, joka on suunnattu IT-palvelujohdolle ja antaa työkaluja palvelukatalogien ja -portfolion hallintaan.

Niin, ja näissä simulaatioissa asenne on yleensä hyvin kohdillaan tunnelman siirtyessä hektisestä kriittisen kautta hurmiolliseen!
 ITSM-simulaatio näyttää ITILin käytännössä

0 kommenttia:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template