tiistai 25. elokuuta 2009

ITIL strategiakehyksenä

Kesätauon jälkeen syksy näyttää vilkkaalta. Varsinkin strategia- ja palvelunäkemys ovat olleet esillä keskusteluissa. IT- ja palvelustrategiaanhan vihreästä kirjasta löytyy oivia apukeinoja mutta myös jatkuvan parantamisen perusrunkoa kannattaa muistaa kehitystä miettiessä:

- Missä ollaan nyt?
- Mihin halutaan päästä?
- Miten sinne päästään?
- Päästiinkö tavoitteeseen?
- Mitäs sitten tehtäisiin - eli miten kehitys pysyy käynnissä?

Myös asiakkaan hyödyt siitä, että palveluntarjoaja noudattaa ITILiä kiinnostavat. Muutama selkeä etu tässä:

- prosessirajapinnat voidaan sopia
- prosessirajapinnat myös toimivat kun termistö on sama
- sovitulla syötteellä saadaan sovittuja tuotoksia
- ennustettavuus lopputuloksissa, budjeteissa, ajassa...

Haasteellisinta on saada molemmat organisaatiot ymmärtämään hyödyt ja noudattamaan sovittuja toimintamalleja. Tämä on tietenkin lähinnä johtamiskysymys. Olisihan niin helppo vähän oikaista tällä kertaa - "kun tämähän on vain verkkokortti, mitä sen vaihdosta RFC:tä tekemään". Kirjoitan joskus lisää mitä selvisi savun hälvettyä.

0 kommenttia:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template