tiistai 16. joulukuuta 2008

ITIL-koulutusta Suomessa?

Jälleen yksi ITIL Foundation -kurssi lähenee loppuaan. Huomenna tutkitaan, mitä Continual Service Improvement on syönyt, sitten kerrataan, tutustutaan esimerkkitenttiin ja sitten sertifioidutaan. Tällä kertaa kurssi onkin kovin kansainvälinen, osallistujia on Suomen lisäksi Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Ruotsista ja Irlannista. Onneksi kaikki puhuvat yhteistä kieltä - ei, ei vielä ITILiä, englantia.

ITILiä koulutetaan kaupallisesti aika laajaltikin. Tutkintorakenne on selkeä ja etenemispolku hyvin rakennettu. Suomessa ei akateemista koulutusta tästä IT-johtamiskehyksestä anneta - onpahan Kuopion yliopistossa jonkin verran tutkittu asiaa.

Olen jahdannut TKK:lta paikkaa, johon IT-johtamisen koulutus sopisi - turhaan. Ohjelmistotuotantoa löytyy, projektien johtamista löytyy, mutta ITIL ei kehyksenä oikein tunnu osuvan mihinkään. Olen pitänyt muutaman lyhyen luennon TKK:lla aiheesta joihinkin yleisiin kursseihin liittyen, mutta jatkumoa ei ole löytynyt.

Juttelin hiljattain erään tieto-DI:n kanssa ja hänkin totesi mainiosti - "Niin, kyllä TKK:lla oppi ohjelmoimaan ja suunnittelemaan, mutta ei kukaan kertonut että IT:ssä asia voi tökätä muihin asioihin - ihmisillä voi olla huono päivä, yllättävä ongelma hidastaa asiaa tai homma ei muuten vain etene." Auttaisivatkohan ne prosessit - ainakin selkeyttäisivät johtamista?

Konepajalabrassa opetetaan ihan oikeasti sorvaamaan. DI tietää, miten koneistetaan tasopintoja. Mielestäni IT-alalla olisi hyödyllistä tietää, miten Service Desk toimii ja miten se kannattaa organisoida. Tai mikä on Incident Managementin tavoite ja tarkoitus. Perusoppia.

Täytynee odottaa Aaltoa, jospa se kannattelisi tätä ajatusta eteenpäin.

0 kommenttia:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template