tiistai 4. marraskuuta 2008

Pitäiskö ottaa kolmonen?

Tätä kysellään aina silloin tällöin: pitäisikö käyttää ITILin versiota 2 vai uskaltaisiko jo katsoa versiota 3?

ITILin uusi versio tuli tosiaan käyttöön jo kesäkuussa 2007. v2 on oikeastaan jo common practicea joko ITIL-kehityksen tai käytännön työn kautta. v3 vie taas kehitystä eteenpäin. Kolmosesta poistettiin aika paljon kakkosen aukkoja ja virheitä. Kirjamääräkin väheni seitsemästä viiteen.

Suurin ajatuksellinen ero on kuitenkin se, ITIL ei enää keskity niinkään yksittäisiin prosesseihin vaan antaa mallin palvelun elinkaaren hallintaan. Prosessit ryhmiteltiin palvelun elinkaaren mukaisesti ja myös yhdistettiin - miten esim. palvelut saadaan suunnittelusta hallitusti tuotantoon. Ennen hakattiin kiviä, nyt rakennetaan taloja.

Muutamia uusia prosesseja on otettu mukaan. Esimerkiksi käytännössä jo IT-ydintä oleville event ja access managementille sekä request fulfillmentille koottiin kehys. Olen itsekin ollut monessa yrityksessä rakentamassa "request catalogia" - palvelupyyntöportaalia - nyt niiden käsittelyyn on koottu paljon apuja ITILiinkin. Selkeä puute on paikattu. Taas IT-palveluntarjoajaa ehkä kiinnostavimpia on hyvä malli service catalogille.

Uusissa kirjoissa on paljon templateja ja malleja. Niihin on helppo verrata ja niiden avulla kehittää nykyisiä toimintoja ja dokumentteja. Nyt on annettu myös esimerkkejä prosesseihin liittyvistä rooleista ja organisaatiosta ja hyviä valintavinkkejä palvelunhallinnan ohjelmistoille. Paljon, todella hyödyllistä ja suoraan käyttökelpoisessa formaatissa.

Yritin miettiä syytä kouluttautua vielä versio 2:n, mutta en oikein keksi yhtään. Olen itse suorittanut v2 Foundation ja v2 Managerin. v3:sta olen suorittanut Foundationin ja Bridgen lisäksi kaikki intermediate-kurssien tentit paitsi Strategian - sen pääsen tekemään vasta tammikuussa. Koulutan näitä ja kouluttajan tulee olla suorittanut erikseen kaikki kurssit, joita haluaa opettaa - siksi kursseja on tällä hetkellä vähän nihkeästi tarjolla - kouluttajia ei vielä oikein ole.

v2-foundationissa katsotaan aika pientä osajoukkoa yleisistä operatiivisistakin prosesseista, mm. tuo service request puuttuu kokonaan. Nämä ovat yleensä kaikissa organisaatiossa jo tulleet käyttöön luonnostaan - varmasti teilläkin.

Joka tapauksesa nekin käydään läpi myös v3-foundation-koulutuksessa ja se antaa kehyksen ja työkalut palveluiden kehittämiseen ja tuottamiseen prosesseissa. Molemmissa foundation-tason kursseissa (v2, v3) opiskelijat näkevät ITILin prosessirungot ja oppivat hahmottamaan, mistä kirjasta mikin prosessi/aihealue löytyy. Kummallakaan 3 päivän kurssilla ei siis synny ITIL-syväosaajia vaan saadaan peruskuva ITILin olemuksesta.

v3:n jatkokurssit on mielestäni fiksummin rakennettu. 2 viikon service manager-kurssin ja yksittäisten prosessien 3-päiväisten practitioner-kurssien sijaan koulutetaan intermediate-tasolla joko selkeitä prosessikokonaisuuksia (kirjan aihealue / 3 pv kurssi) tai elinkaaren kokonaisuuksia funktioineen, rooleineen ja organisoitumisineen. Nämä 4-päiväiset intermediate-kurssit on koottu prosesseittain näin:

OSA – Operational support and Analysis – Event, Incident, Request, Problem, Access, Service Desk, Technical mgmt, IT operations, Application mgmt
PPO – Planning, protection and Optimization – Capacity, Availability, Continuity, Information Security, Demand, Risk mgmt
RCV – Release, Control and Validation – Change, Service release and Deployment, Validation & Testing, Service Asset and Config, Knowledge, Request fulfilment, Service evaluation
SOA – Service Offerings and Agreement - Service Portfolio, Service Catalogue, Service Level, Demand, Supplier, Financial

ja sisältävät paljon muutakin kuin pelkkiä prosesseja eli näiden kautta pääsee jo oikeasti kunnolla soveltamaan. Practitionereista tuli hyviä yhden asian mestareita, mutta viitekehys ei välttämättä auennut joten kokonaisuus jäi hämäräksi.

Ei ITIL helppo ole. Palvelun elinkaarimalliin sopeutuminen vaatii ajattelua, laadukas prosessimainen työ taas oikeasti ponnistelua noudattaa järjestelmällisesti prosesseja, vaikka "tämähän nyt olisi helppo vain tehdä...".

Katsotaan nyt, miten kauan kestää, että IT muuttuu käsityöammatista tehokkaaksi teollisuudenalaksi.

Kolmonen - koko illan ilo?

0 kommenttia:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template