lauantai 1. marraskuuta 2008

ITIL ja Business Service Management

ITIL - IT-ammattilaisen perustyökalupakki - herättää monenlaista keskustelua ja kysymyksiä suomalaisissakin organisaatioissa. Monet tuntevat prosessimaisen työnteon uhkaavaksi - tehostuuko toiminta liikaa, pakotetaanko meidät muotteihin, kuoleeko luovuus? Toiset taas näkevät tässä tavan saavuttaa yhä parempia tuloksia ja jopa bonustavoitteet.

Olen työskennellyt IT-tuotannon, -johtamisen ja -prosessien parissa vuodesta 1989 lähtien. ITILiin törmäsin ensimmäisen kerran vuonna 2002, kun vastasin erään suomalaiskonsernin IT-infran toiminnasta. Vertailu kertoi, että toimimme silloin jo ITILin mukaisesti joten tutustuminen ei aiheuttanut toimenpiteitä.

Vuodesta 2005 lähtien olen työskennellyt täysipäiväisesti IT-organisoinnin, -johtamisen ja -prosessien konsulttina. Näinä kaikkina vuosina olen tutustunut ja osallistunut monenlaisiin mielenkiintoisiin johtamishankkeisiin joihin on sovellettu ITILiä. Vastaan on tullut paljon kysymyksiä, joihin vastaan täällä. Kyllä siitä IT:stäkin vielä hyvä tulee.

0 kommenttia:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template